بیماریهای پوستی و درمان بیماریهای پوستی
- سلامتی

بیماریهای پوستی و درمان بیماریهای پوستی

آفتاب سوختگی:

بیمار باید به یک محل خنک و دور از آفتاب انتقال یابد. کمپرس‌‌‌های خنک‌کننده استفاده شود. برای مثال: دوش یا حمام آب سرد بگیرید یا پارچه مرطوب و سرد روی سوختگی قرار دهید. کرم‌های بیحس کننده حاوی بنزوکایین، لیدوکایین و وازلین روی پوست مالیده نشود، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست و واکنش‌های آلرژیک شود. از قرار دادن یخ یا مخلوط آب و یخ بر روی پوست بپرهیزید.   از مصرف ترکیبات حاوی وازلین روی پوست بپرهیزید. وازلین از تعریق و دفع حرارت پوست جلوگیری می‌کند. این امر در مورد مصرف کره و روغن‌ها نیز صادق است.   از کرم‌‌‌های مرطوب‌کننده و یا کرم هیدروکورتیزون‌ استفاده شود. نوشیدن آب زیاد توصیه می‌شود.

 

اگر تاول پوستی به وجود آمده‌است، تاول‌ها را نترکانید، زیرا آنها برای محافظت از لایه‌‌های زیرین پوست تشکیل می‌شوند و ترکاندن‌شان ممکن است به عفونت بینجامد. اگر تاول خودبخود باز شد به آرامی پوست مرده را از روی آن بردارید و یک پماد آنتی بیوتیک روی آن بمالید و یک گاز خشک روی تاول قرار دهید. پانسمان خشک می‌تواند از عفونت جلوگیری کند. سیلورسولفادیازین (کرم ۱درصد) جهت درمان آفتاب سوختگی مناسب است. البته باید در مورد مصرف آن در ناحیه صورت احتیاط کرد. اگر پوست‌تان تاول نزده‌است، از کرم مرطوب‌کننده و یا کرم‌‌‌های کورتیکوسترویید‌‌‌های موضعی برای تسکین ناراحتی استفاده کنید. داروهای مسکن مانند ایبوپروفن در کاهش درد موثرند. در صورتی که به همراه آفتاب سوختگی تب وجود دارد یا تاول‌های پر از مایع، سرگیجه یا اشکالات بینایی ایجاد شده است، باید فوراً به پزشک مراجعه کرد. در موارد وجود دهیدریشن و اختلال آب و الکترولیتی بستری در بیمارستان و مایع درمانی نیاز است. آفتاب سوختگی می‌‌تواند چند روز فرد را از کارش باز دارد. همچنین می‌‌تواند باعث پیری زودرس یا سرطان پوست شود. سایر مشکلات پوستی مثل هرپس سیمپلکس، لوپوس و پورفیری ممکن است بدتر شود.

 جلوگیری ازپیری زودرس پوست:

پیر شدن زودرس و ظهور چین و چروک‌های پوستی در سنین جوانی یکی از وحشتناک‌ترین کابوس‌ها برای خانم‌هاست!

ما همیشه سعی می‌کنیم با کمک کرم‌ها و لوسیون‌های ضد چروک تا جایی که می‌توانیم ظهور این چروک‌ها را به تعویق بیندازیم غافل از اینکه شاید طرز زندگی کردن و عادت‌های‌مان دلیل پیر شدن ظاهرمان باشد! پس اگر می‌خواهید با روش‌های پیشگیری از پیری زودرس آشنا شوید این ۹نکته را به خاطر بسپارید.

۱٫ آفتاب:. نور خورشید به کلاژن و الاستین صدمه می‌زند و باعث تولید رادیکال‌های آزاد در پوست و از بین رفتن سلول‌های پوستی از جمله سلول‌های کلاژن‌ساز می‌شود.

راه‌حل:
لازم نیست کلا آفتاب را از زندگی خود حذف کنید. فقط یادتان باشد هرباربرای بیرون رفتن ازمنزل ازصدافتاب هایی که ۱۵ درصدبه بالا هستنداستفاده کنید

  1. لوازم آرایشی:

لوازم آرایشی به خودی خود باعث پیری زودرس و چروک پوست نمی‌شوند اما می‌توانند باعث خشکی پوست شوند. خشکی نیز می‌تواند حالت چروک کاذب ایجاد کند. معمولا یکی از علل چروک به صورت کاذب، خشکی شدید پوست است که با استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب ممکن است، اتفاق بیفتد و باعث پیری زودرس پوستتان شود.

 

راه‌حل:
هنگام خرید لوازم آرایشی حتما به برچسب شبنم توجه کنید. روی این برچسب کدی نوشته شده که با استفاده از شماره تلفن یا شماره پیامک درج شده می‌توانید از اصل بودن و تاریخ مصرف محصول اطلاع پیدا کنید.

۳٫ استرس:

حذف کامل استرس از زندگی تقریبا غیرممکن است اما برای نجات زیبایی خود مجبورید عضلات پیشانی‌تان را شل کنید! چراکه در زمان استرس معمولا اخم می‌کنید و پیشانی‌تان را چین می‌اندازید. از طرفی خود این چین و چروک‌ها باعث افزایش استرس می‌شوند و پیری زودرس را به ارمغان می آورد.

راه‌حل:
برای کاهش استرس می‌توانید از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید یا ورزش را به فهرست کارهای روزانه‌تان اضافه کنید. مدیتیشن و انجام کارهای مورد علاقه‌تان نیز تاثیر بسزایی روی استرس می‌گذارند.

۴٫ تغذیه و رژیم‌های لاغری:

رژیم‌های غیراستاندارد و مداوم باعث پیری زودرس پوست می‌شوند. این رژیم‌ها معمولا همراه با پایین و بالا رفتن مداوم وزن هستند. اضافه وزن باعث می‌شود پوست کشیده شود و الاستیسیتی آن کاهش یابد. از طرف دیگر کاهش وزن باعث ایجاد چین و چروک و شل شدن پوست می‌شود. مصرف بیش از حد نمک، سیب‌زمینی سرخ کرده، قهوه و شیرینی‌جات نیز در طولانی‌مدت به پوست آسیب می‌رساند و باعث پیری زودرس پوست می گردد.

 

 

راه‌حل:
بهترین حالت کاهش وزن کم کردن نیم کیلو در هفته است. برای سلامت پوست‌تان باید روزانه از پروتئین‌های کم‌چرب، غلات کامل، میوه و سبزیجات استفاده کنید. آنتی‌اکسیدان‌ها پیری زودرس پوست را به تعویق می‌اندازند ازهویچ وسبزیجات برگدار وگوجه وبادام استفاده کنید که سرشارازویتامین های لازم برای پوست است.

  1. کم‌آبی:

نوشیدن آب کافی باعث می‌شود سلول‌های پوست مرطوب و سرحال باقی بمانند. هرچه سن بالاتر می‌رود پوست نیز نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود بنابراین اهمیت نوشیدن آب با بالارفتن سن افزایش می‌یابد.

راه‌حل:
روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. البته اگر مشکل قلبی دارید یا دیالیز می‌شوید حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

  1. کم‌خوابی:

کمبود خواب به سلول‌های پوستی فشار می‌آورد و تولید سلول‌های جدید را مختل می‌کند. از طرفی باعث استرس می‌شود و کل سیستم بدن را به هم می‌ریزد در نتیجه دور چشمان‌تان تیره شده و روز به روز چروک‌های‌تان عمیق‌تر و باعث پیری زودرس میگردد.

راه‌حل:
هرشب بین ۷ تا ۸ ساعت خواب مداوم داشته باشید و از خوابیدن هنگام روز خودداری کنید.

 

  1. خنده، اخم و تعجب:

هر زمان که عضلات صورت‌تان را حرکت می‌دهید پوست‌تان کمی چروک می‌خورد. این چروک‌ها در دوران جوانی سریع ناپدید می‌شوند اما هرچه سن بالاتر می‌رود و تولید سلول‌های جدید کندتر می‌شود چروک‌ها نیز دیرتر رفع شده و گاهی دائمی می‌شوند.

راه‌حل:
در نور آفتاب حتما از عینک آفتابی استفاده کنید تا مجبور نشوید چشم‌های‌تان را ریز کنید. همچنین اگر چشم‌های‌تان ضعیف است حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا عینک مناسب بگیرید. از اخم کردن خودداری کنید. تزریق بوتاکس نیز می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

  1. حالت خوابیدن:

بیشتر افراد عادت دارند روی پهلو یا شکم خود بخوابند. در این حالت صورت روی بالش قرار می‌گیرد و چروک‌های پوستی در طولانی‌مدت افزایش پیدا می‌کند و باعث پیری زودرس میشود.

راه‌حل:
ما تقریبا یک‌سوم از عمر خود را در خواب هستیم پس سعی کنید صورت‌تان را روی بالش نگذارید و به جای آن به پشت بخوابید و زیر زانوهای‌تان یک بالش قرار دهید. حتی اگر وسط خواب بی‌اختیار به پهلو بچرخید باز هم توانسته‌اید احتمال ایجاد چروک‌ها را کاهش دهید.

 

  1. سیگار:

سیگار نه‌تنها سلامت‌تان را به خطر می‌اندازد و دندان‌های‌تان را زرد می‌کند بلکه باعث می‌شود پوست‌تان کم آب شده و پیری زودرس را به همراه بیاورد. نیکوتین رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و خونرسانی به پوست را کاهش می‌دهد. به این ترتیب سلول‌های پوست دچار کمبود مواد مغذی و اکسیژن می‌شوند و پوست چروک می‌خورد. علاوه بر این پک زدن به سیگار، چین و چروک‌های دور لب را افزایش می‌دهد.

راه‌حل:
برای حفظ جوانی‌تان هم که شده از همین امروز میزان سیگار کشیدن‌تان را کاهش دهید. می‌توانید از مطالب آموزشی موجود در اینترنت یا کتاب‌ها و سی‌دی‌های مربوطه استفاده کرده یا به یک متخصص ریه مراجعه کنید.

جوش جوانی:

جوش جوانی یا آکنه یک بیماری التهابی مزمن پوست است که بیش از نیمی از دختران و پسران در سن بلوغ دچار آن می شوند.

عامل اصلی ایجاد آکنه ترشح فراوان سبوم از غدد سباسه می باشد. فراوانی غدد سباسه در صورت، جلو و پشت سینه بیشتر است؛ لذا معمولاً آکنه در این نواحی بروز می کند. بسته شدن مجاری غدد سباسه، ‌فعالیت عوامل میکروبی و التهاب از علل ایجاد و تشدید ضایعات آکنه ای می باشند.

حدود نیمی از مردم در طول زندگی خود دچار آکنه می شوند. معمولاً شیوع آکنه همراه با بلوغ است و در دخترها زودتر از پسرها ظاهر می شود، شاید به این دلیل که بلوغ پسرها دیرتر از دخترهاست. آکنه در دختران معمولا یک سال قبل از قاعدگی شروع می شود و بیشترین شیوع و شدت آن در خانم ها در سنین ۱۷-۱۴ سالگی است که ۴۰% آنان مبتلا می شوند.

بیشترین شیوع و شدت آکنه در آقایان در سنین ۱۹-۱۶ سالگی است که ۳۵% آنان مبتلا می شوند. بطور کلی شیوع آکنه در پسران کمتر است اما در صورت بروز شدت آن بیشتر است.

معمولاً آکنه در دهه سوم زندگی (سنین بین ۳۰-۲۰ سالگی) خود به خود برطرف می شود ولی در ۱% مردان و ۵% زنان ممکن است تا سن ۴۰ سالگی ادامه یابد.

هر چند که آکنه در اغلب موارد به خودی خود برطرف می شود ولی در برخی موارد این جوش ها جراحت دایمی بر روی پوست و روان می گذارند. غالب پدرها و مادرها این پدیده را جزئی از روند طبیعی رشد فرزند خود می دانند و به فکر درمان آن نیستند. این جوش ها درست زمانی بوجود می آید که شاید بدترین موقع باشد. درست زمان بلوغ و زمانی که نوجوان مرحله کودکی را پشت سر گذاشته و دوست دارد که همیشه تمیز و مرتب و البته زیبا باشد. درست همان روزی که نباید، یک جوش بزرگ، قرمز و دردناک روی صورت بطرز خیلی بدی جلوه نمایی می کند و با وجود تمام تلاش ها برای از بین بردن آن نتیجه ای جز بزرگ تر، قرمز تر و دردناک تر شدن آن بوجود نمی آید و سرانجام بدترین قسمت ماجرا یعنی افسردگی، اضطراب و انزوای اجتماعی می باشد که ممکن است در برخی از نوجوانان به مدت طولانی باقی بماند. جوش ها بالاخره از بین می روند ولی ممکن است نتایج روحی روانی داشته باشند که به راحتی قابل جبران نباشد.

عواملی که باعث بروز جوش جوانی و یا تشدید آن می شوند:

  1. اختلالات هورمونی:

با شروع دوره بلوغ تغییراتی در میزان هورمون های بدن بوجود می آید که می تواند موجب بروز آکنه شود. هورمون نوعی ماده شیمیایی است که از غدد درون ریز بدن ترشح می شود و عملکرد کلی بدن را تنظیم می کند. برخی از هورمونها در یک جنسیت خاص بیشتر ترشح می شوند و باعث تغییرات بدن متناسب با آن جنسیت (زن یا مرد) می شود. بر همین اساس به این نوع هورمونها، هورمونهای جنسی (زنانه یا مردانه) گفته می شود و همین هورمونها هستند که مهمترین هورمونهای مؤثر بر آکنه هستند. علت تظاهر آکنه در سنین بلوغ نیز افزایش ترشح همین هورمونها در این سنین بخصوص هورمون مردانه است. هورمونهای مردانه در مردان از بیضه ها ترشح می شوند. هورمونهای زنانه در زنان از تخمدان ها ترشح می شوند. البته در زنان کمی هورمون مردانه در غدد فوق کلیوی تولید می شود و همین هورمون ها باعث پیدایش آکنه در بسیاری از زنان است. علاوه بر این، در ۷۰% خانم ها، ۷-۲ روز قبل از قاعدگی، آکنه های جدیدی در صورت نمایان می شود که ناشی از عوامل هورمونی از جمله افزایش پروژسترون (یک هورمون زنانه) در این مرحله است.

  1. ارث:

آکنه در بعضی خانواده ها بیشتر دیده می شود.

  1. مشکلات روحی از جمله استرس:

مشکلات روحی و استرس باعث افزایش ترشح هورمون های نوع مردانه از غدد فوق کلیوی است که در نتیجه آن ممکن است آکنه افزایش پیدا کند. معمولاً با شروع دوره امتحانات یا مراحل مختلف زندگی که توأم با استرس است آکنه تشدید می یابد. دست کاری جوشها نیز سبب التهاب بیشتر و شدت صدمات آکنه ای می شود.

  1. آب و هوا:
    رطوبت، گرما و تعریق زیاد باعث تشدید آکنه می شود.
  2. اشعه ماوراء بنفش خورشید:
    اشعه ماوراء بنفش خورشید ممکن است موجب افزایش آکنه شود. استفاده از ضدآفتاب های مناسب می تواند از این امر پیشگیری کند.
  3. اضافه وزنی:
    کسانی که در حال اضافه کردن وزن می باشند، با اضافه شدن وزن یا تعداد آکنه های موجود زیاد می شود و یا برای اولین بار آکنه ها بروز می کنند.
  4. تغذیه:
    تا کنون ارتباط مشخصی بین آکنه و رژیم غذایی پیدا نشده است اما ممکن است شدت آکنه با مصرف برخی مواد غذایی مثل شکلات، شیرینی، آجیل، غذاهای چرب و سرخ کردنی (چیپس) بدتر شود. رژیم فاقد تنقلات و محدود کردن دانه های چربی می تواند نقش موثری در کاهش ضایعات آکنه ای داشته باشد.
  5. داروها:
    بعضی داروها باعث به وجود آمدن یا تشدید آکنه می شوند. از جمله کورتونها که ترشح سبوم را تحریک کرده و اندازه غدد سباسه را افزایش می دهد.
  6. نژاد:
    در سفید پوستان آکنه بیشتر و در زرد پوستان کمتر دیده می شود.
  7. مواد آرایشی:
    کلیه مواد آرایشی چرب و روغندار می تواند موجب تشدید آکنه شود.
  8. کم خوابی:
    کار کردن بیش از حد و خستگی باعث تشدید آکنه می شود.
  9. عدم تحرک بدنی:
    هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی می تواند باعث افزایش آکنه شود.
  10. شغل:
    برخی شغلها مانند آشپزی ممکن است بر شدت آکنه بیفزاید.

شدت آکنه و اقدامات درمانی

شدت آکنه در همه افراد یکسان نیست. آکنه می تواند به درجات ضعیف، متوسط و یا شدید تظاهر یابد.

آکنه ضعیف
بصورت کومدون (دانه) های سرسیاه و سرسفید و تعداد اندک پاپول های قرمز رنگ است. این نوع آکنه معمولا نیاز به درمان جدی ندارد و با شستشو و مراقبت پوستی بهتر می شود و معمولاً اثری از خود بر جا نمی گذارد.

آکنه با درجات متوسط تا شدید
بصورت کومدون های سرسیاه و سرسفید و پاپول و پوستول ظاهر می شود یا به عبارت ساده تر تعدادی جوش چرکی نیز در صورت این افراد معمولا دیده می شود. در پوستهای تیره و نیز در افرادی که عادت به دستکاری جوش ها دارند، بهتر است از درمان خوراکی و موضعی استفاده شود. در صورت عدم درمان ممکن است سبب به جای گذاشتن جوشگاه های فرورفته و تغییرات رنگی شود.

آکنه شدید
به صورت جوش های درشت، سفت، دردناک و چرکی ظاهر می شود و حتماً نیاز به درمان دارد.

در صورت عدم درمان مناسب آکنه های متوسط و شدید و بخصوص در صورت دستکاری زیاد، ممکن است آکنه اثرات دائمی (جوشگاههای فرورفته و تغییر رنگ) بر جا بگذارد. امروزه با کمک گرفتن از روش های درمان جدید مثل لیزر و یا تراشیدن پوست و یا لایه برداری می توان تا حد زیادی جوشگاه های ناشی از جوش جوانی را نیز درمان کرد.
ادامه اقدامات درمانی:

درمان آکنه نیازمند زمان است و ممکن است لازم باشد تا چند دوره درمانی را سپری نمایید پیش از آنکه بهبودی بدست آید. درمان معمولا ترکیبی از نظافت مناسب پوست، آنتی بیوتیکهای موضعی یا خوراکی و برخی ترکیبات خاص ویتامین آ است که توسط پزشک تجویز می گردد. توجه داشته باشید که درمان می بایستی تحت نظر پزشک انجام گیرد. توجه به نکات زیر به بهبود شما کمک می کند.

چند نکته درمانی:

  1. به هیچ عنوان سعی در خارج کردن مواد داخل جوش نکنید. دستکاری جوش باعث تورم و قرمزی بیشتر می شود، احتمال عفونت را می افزاید و نمای آکنه را چند برابر می کند. فشار دادن آکنه همیشه باعث خروج مواد از داخل کومدون نمی شود. گاهی مقداری از مواد داخل کومدون داخل پوست رفته و باعث پاره شدن فولیکول می شود و سبب التهاب بیشتر و تیرگی رنگی پوست می شود. علاوه بر آن امکان زخم شدن پوست وجود دارد که همین زخم شدن باعث بجا ماندن جوشگاه دائمی روی پوست می شود.
  2. در خانم ها مصرف قرص های ضد بارداری مقدار هورمون مردانه را کاهش داده و به درمان کمک می کند. البته مصرف قرص های ضد بارداری گاهی اوقات موجب بروز آکنه می شود. در این خصوص می بایستی با پزشک خود مشورت کنید.
  3. نباید بگذارید چربی بر روی پوستتان باقی بمانید. برای این منظور باید از صابون هایی که چربی زدا هستند استفاده کنید. بعضی صابون ها بیش از اندازه چرب هستند و باعث گسترده شدن آسیب و تکثیر سلولی می شوند. توجه داشته باشید که همیشه از صابون هایی استفاده کنید که رنگ و بوی کمتری دارد و ملایم تر هستند. اما درصورتیکه آکنه پوستی زیاد است، صابون های عفونت زدا مثل صابون گوگردی ۲-۱ بار در روز مناسب است. استفاده بیش از حد از صابون های قوی باعث ضخیم شدن و شاخی شدن بیش از حد آکنه می گردد. به یاد داشته باشید اگر از داروی موضعی استفاده می کنید حتماً از صابون های ملایم استفاده کنید. هیچ گاه همراه صابون های قوی درمان موضعی نداشته باشید زیرا موجب خشکی بیش از حد می شود. پزشک معالج، توصیه های لازم را در این خصوص به شما خواهد کرد.
  4. برای شستشو سعی کنید از لیف استفاده نکنید. سعی کنید همیشه دست تمیز و شسته شده داشته باشید زیرا با خاراندن جوش ها و لمس ناخودآگاه آنها باعث ایجاد عفونت های موضعی جدید می شوید. خانم ها برای پوشاندن آثار آکنه می توانند از مواد آرایشی استفاده کنند. توجه داشته باشید که هر نوع کرم و کرم پودر را به صورت محدود استفاده کنید. استفاده بیش از حد از مواد آرایشی و یا استفاده از مواد آرایشی غیربهداشتی و نامرغوب باعث تشدید آکنه می شود.
  5. سعی کنید در ساعات بین ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر به مدت زیادی زیر آفتاب نروید زیرا اشعه خورشید باعث تشدید آکنه می شود و اگر ضد آفتاب استفاده می کنید ضد آفتاب شما باید فاقد چربی باشد.
  6. اگر در منطقه ای با آب وهوای گرم زندگی می کنید سعی کنید پوست خود را خنک نگه دارید و اتاق کار و محل زندگی باید دارای تهویه مناسب باشند.
  7. ورزش هایی مثل شنا برای پوست مفید است. ورزش های سنگین گاهی باعث بوجود آمدن آکنه می شود.
  8. همیشه سعی کنید از جنجال و هیاهوی زیاد که باعث عصبی شدن شما می شود پرهیز کنید و در کنار کارهای روزمره ورزش سبکی انجام دهید تا به روحیه شما کمک کند.
  9. اضطراب، فشار، احساس بیهودگی و پوچی، نگرانی و نارضایتی همه باعث بیشتر شدن آکنه می شود. وقتی چهره خندان و بشاش داشته باشید دیگر آکنه ها خیلی نمی توانند خودنمایی کنند. همه به لبخند شما دقت می کنند تا به آکنه های روی صورتتان! بر اساس نتایج یک آمارگیری ۷۰% افراد خجالتی و ۶۰% افراد مضطرب دارای آکنه اند.
  10. خانم ها توجه داشته باشند که همیشه پس از طبخ غذا دست و صورت خود را بشویند تا دانه های ریز چربی از روی پوست پاک شود. در آشپزخانه از تهویه هوا و هود استفاده کنید. پنجره ها را باز بگذارید و اجازه دهید هوا جریان داشته باشد.
  11. برای از بین بردن موهای صورت همیشه راهی را انتخاب کنید که کمترین اذیت و ناراحتی را برای پوست شما دارد. کندن موها بدترین راه ممکن است که خانم ها اغلب از این روش استفاده می کنند مثل موکن های برقی، مومک، بند انداختن که باعث بوجود آمدن یا بشتر شدن آکنه می شود.
  12. مواد موبر کمترین آسیب را می رسانند به شرطی که پوست شما حساسیت نداشته باشد و از مواد استاندارد و بهداشتی استفاده کنید.
  13. سعی کنید ساعات خواب خود را طوری تنظیم کنید که ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید. بیشترین قسمت این ۸ ساعت باید در شب باشد. هیچ چیز جای خواب شب را نمی گیرد. خواب راحت و کافی باعث شادابی و خوش خلقی شما می شود و رعایت تمام این مسایل باعث کاهش آکنه می شود.
  14. سعی کنید عاداتی مثل تکیه دادن صورت روی دست، ‌مالیدن صورت و تحریک کردن آن را ترک کنید.
  15. بعضی مواقع جوش های پیشانی به علت استفاده از ژل یا واکس به وجود می آید که به پیشانی یا جلوی موها مالیده می شود. حدالمقدور از استفاده از این مواد اجتناب کنید.

برص وپیسی ولک های سفید وسفیدی ناخن ولک های سیاه:

علت بروز لکه های سفید روی پوست که نامهای مختلفی دارد مانند ویتیلیگو ، برص یا پیسی  از نظر طب جدید هنوز مشخص نیست ولی در طب قدیم و از نظر اطبا و حکماء قدیم  مخصوصا ابن سینا سبب بوجود آمدن این لکه ها ازدیاد صفرا در بدن بوده است . یعنی هر زمان که صفرا در بدن زیاد میشود این لکه ها هم در بدن زیاد میشود . ( با کمی تعمق در غذاهائی که میخوریم میتوان به این مطلب رسید که چه تعداد از این غذاها صفرا را در بدن بیش از حد مورد نیاز بدن کرده و همین امر موجب بوجود آمدن این لکه ها در بدن میشود)

حال سوال اینجاست که کدامیک از این لکه ها خوب میشوند و کدامیک خوب نمیشوند ؟

ساده ترین راه تشخیص اینست که به روی لکه با سوزن بزنید اگر خون بیاید که این لکه ها قابل درمانند و اگر خون نیاید متاسفانه قابل درمان نیست و باصطلاح پوست مرده است .

و اما راه حل : توجه داشته باشید که تمامی این راه حلها مبتنی بر خروج صفرا از بدن و رسانیدن خون و رنگدانه به آن ناحیه میباشد ، و هرچه میزان خروج صفرا ( صفرای اضافه و مضر برای بدن) بیشتر و بهتر باشد این لکه ها سریعتر خوب میشود.

یکی از نسخه های ابن سینا

– صبح ناشتا آب ترب سیاه را بنوشید که باعث استفراغ شدید میشود و موجب دفع صفرا از بدن میشود

– حنا و نوره (واجبی –  داروی نظافت ) را در حمام بطور مساوی بصورت خمیر درآورده و بر روی لکه ها بمالید . این دارو  تا زمانیکه موهای آن ناحیه براحتی کنده شود بر روی پوست  بماند و بعد شسته شود ( البته در اطراف چشم استفاده نشود )

– مصرف داروئی : درمان لک های پوستی از هر نوع که باشد حتی برص

نام دارو: زنیان= انیسون بری = نانخواه = کمون ملوکی

و مقدار مصرف:

– مقدار یک تا دو گرم پودر زنیان را در دولیوان آب جوش دم کرده بعد از هر غذا یک استکان یا کمی شکر تناول نمایند.

 

– و یا بعد از هر غذا نیم تا یک گرم پودر زنیان را با کمی عسل یا شکر تناول نمایند و تا بهبودی کامل ادامه دهند.

 

– پودر زنیان را با داروهای دیگر ضد پیسی مخلوط نموده بر موضع مورد نظر بمالند و تا بهبودی کامل ادامه دهند.

 – مصرف داروئی : درمان برص ناخن

نام دارو: زیتون

مقدار مصرف : مغز هسته زیتون را کوبیده با پیه و آرد گندم مخلوط نموده بصورت ضماد بر ناخن گذاشته , روزی یک مرتبه تا بهبودی کامل تکرار نمایند.

– مصرف داروئی : لک هاس سفید پوست و سفید شدن ناخن
نام دارو: سرو کوهی= ابهل
مقدار مصرف: میوه تازه سرو را در سرکه و مقداری لوبیای سفید پخته بصورت خمیر در محل قرار دهند و یا ممکن است بر قطعه پارچه ای پهن کرده در محل بگذارند و تا بهبودی کامل ادامه دهند.

– مصرف داروئی: درمان لک هاس سفید و سیاه پوستی
نام دارو: سنا
مقدار مصرف: برگ سنا را در مقداری سرکه آنطور بپزند که غلیظ و ژله مانند شود سپس روزی لااقل یک مرتبه در محل بمالند و تا بهبودی ادامه دهند.

– مصرف داروئی: درمان لک های پوستی و بیماری برص
نام دارو: سیاهدانه= کمون اسود= شونیز مقدار مصرف : ۱- صبح و ظهر و شب هر دفعه دو گرم پودر سیاهدانه را با کمی شکر یا عسل بیمار تناول نماید. ۲- ممکن است صبح و ظهر و شب هر دفعه یک گرم روغن سیاهدانه را میل نماید.۳- ضمن خوردن پودر و یا روغن فوق الذکر لازم است بیمار پودر سیاهدانه را در سرکه خمیر نموده روزی یک مرتبه در محل قرار دهد و تا بهبودی کامل ادامه دهد.

– مصرف داروئی: درمان بیماری برص= پیسی = ویتیلیگو
نام دارو: علف چشمه = آب تره = بوغ اولاتی = حب الرشاد = قره العین
مقدار مصرف: روزی ۷ گرم علف چشمه یا تخم علف چشمه را با یک لیوان شیر بز بیمار میل نماید و تا ۱۰ روز تکرار کند.

– مصرف داروئی: درمام کک مک , درمان پیسی= برص = ویتیلیگو
نام دارو: تخم تره
مقدار مصرف: تخم تره را نرم کوبیده با کمی آب خمیر نموده روزی یک یا دو مرتبه در محل بمالند و تا بهبودی کامل ادامه دهند.

-مصرف داروئی: درمان پیسی = برص = ویتیلیگو, درمان لک های سفید پوست
نام دارو: کدو حلوائی
مقدار مصرف: پوست کدو حلوائی را گرفته و همین پوست را بسوزانند تا سیاه شود و سپس مقداری سرکه مخلوط نموده هر روز چند مرتبه در محل بمالند تا بهبودی حاصل شود

– مصرف داروئی: درمان لک های پوستی
نام دارو: تخم کلم
مقدار مصرف: هر روز مقدار۶٫۲۵ گرم تخم کلم را با آب پخته بعد از هر غذا تناول نمایند و تا بهبودی کامل ادامه دهند.

– مصرف داروئی: درمان لک های سفید( و خارشها و کهیر)
نام دارو: سیر
مقدار مصرف:آب سیر را گرفته با کمی عسل مخلوط کرده روزی یک مرتبه در محل بمالند.

– مصرف داروئی: درمان پیسی= برص = ویتیلیگو
نام دارو: بادنجان
مقدار مصرف: بادنجان را همراه با پوستش در آب پخته سپس کوبیده و صاف نمایند و حاصل صاف کرده آنرا با روغن زیتون آنقدر بجوشانند تا آب بادنجان بخار شده فقط مقدار روغن باقی بماند. از این محصول روزی یک یا چند مرتبه بر محل بمالند تا یک سال رنگ پوست طبیعی خواهد شد

کک ومک:

بروز کک و مک به دو شکل کلی می باشد:

الف : کک و مک مادرزادی

 

ب : کک و مک ایجاد شده بعد از سنین کودکی به  بالا

 

درمان کک و مک چیست:

مورد الف :  برای از بین بردن کک و مک مادرزادی درمان گیاهی خاصی وجود ندارد.بلکه نتیجه های بهتر برای درمان این نوع کک و مک استفاده از لیزر می باشد

 

مورد ب : در نوع کک و مک ایجاد شده بعد از سنین کودکی به  بالا  چون یک عامل شناخته شده باعث ایجاد آنها شده درمان های گیاهی خاص بسیار موفق واقع شده و به سادگی آنها را رفع می نماید

 

عامل شناخته شده برای ایجاد کک و مک چیست ؟

مهمترین عاملی که باعث ایجاد کک و مک می شود کارکرد نامنظم کبد می باشد

 

علت کارکرد نامنظم کبد چیست ؟

کارکرد نامنظم کبد که عامل اصلی ایجاد کک و مک می باشد بر اثر وارد شدن مواد زائد به خون و کبد بروز می کند.

 

مواد زائد چطور وارد خون و کبد می شوند ؟

مصرف روغن های نباتی صنعتی جامد و مایع

رژیم غذایی غیر ارگانیک ( غیر طبیعی)

مصرف بیش از اندازه برخی داروهای شیمیایی

 

استنشاق هوای آلوده

آیا کک و مک درمان موثری دارد ؟

برای درمان کک و مک در ابتدا باید عوامل ایجادی آن برطرف شود ،بنابراین باید روغن های صنعتی جامد و مایع از رژیم غذایی حذف شود و جایگزین آن از روغن های ارگانیک کنجد یا زیتون استفاده شود.بعد از ایجاد تغییرات در رژیم غذایی استفاده از داروهای پاکسازی خون و کبد مراحل درمان را به اتمام می رساند

داروی گیاهی موفقی برای درمان کک و مک وجود دارد ؟

 

روزی یک بار صورت خود را با شیر ترشیده بشویید و اجازه بدهید که، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوستتان باقی بماند. اسیدلاکتیک موجود در شیر ترشیده، می‌تواند باعث کمرنگ شدن لکه‌های کک‌ومک و نرم شدن پوست صورت شود. اگر پوستتان خشک است، شیر را با یک دستمال مرطوب از روی صورتتان پاک کنید و اگر پوست چربی دارید، پس از شست‌وشوی آن با آب ولرم، کمی صورت خود را با آبلیموی ترش و تازه ماساژ دهید و با آب ولرم، آن را دوباره بشویید.

 

استفاده از ماسک میوه‌های فصل مانند ماسک زردآلو یا توت‌فرنگی تازه، برای از بین بردن موقت کک‌ومک، بسیار موثر است.

 

کمی برنج را خیس کنید. پس از یک هفته این برنج نرم را آسیاب و با آب هندوانه مخلوط کنید. ماسک به‌دست‌آمده را یک روز در میان و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوستتان بگذارید و آن را با آب ولرم بشویید. این کار می‌تواند لکه‌های کک‌ومک را به‌صورت موقت، کمرنگ کند.

 

پیاز قرمز را حلقه‌حلقه کنید و روی پوست صورتتان بگذارید. این کار را روزی ۲ بار انجام دهید تا رنگ کک‌ومک‌تان کمرنگ شود.

 

عسل را گرم و با کمی آرد گندم، مخلوط کنید. این ترکیب را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوستتان بگذارید و سپس آن را با آب گرم بشویید و بلافاصله کمی هم آب خنک به صورتتان بپاشید. اگر این کار را به مدت یک هفته تا ۱۰ روز انجام بدهید، می‌توانید بدون نگرانی از نمایان شدن لکه‌های کک‌ومک صورتتان، به میهمانی بروید.

 

آب جعفری را بگیرید و آن را با آبلیموی تازه، مخلوط کنید. شما می‌توانید روزی ۲ بار محل کک‌ومک‌هایتان را با این ترکیب، بشویید.

 

پیش از خواب، کمی روغن کرچک روی پوست صورتتان بمالید. ترکیب‌های موجود در روغن کرچک می‌توانند باعث کمرنگ شدن لکه‌های کک‌ومک بشوند.

 

اگر روزی ۲ تا ۳ مرتبه ماست ترش روی صورتتان بمالید، کک‌ومک‌هایتان کمرنگ می‌شوند

 

تربچه و شکر را با هم مخلوط کنید و ترکیب به‌دست آمده را ۳۰ دقیقه روی پوستتان قرار دهید. اگر هر روز و به مدت ۳ هفته این کار را انجام بدهید، ‌تا ۲ ماه از شر لکه‌های پررنگ کک‌ومک خلاص خواهید شد

 

یک قاشق غذاخوری زردچوبه را با یک قاشق سوپ‌خوری ماست ترش مخلوط کنید و آن را به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوستتان بگذارید. با این کار، هم کک‌ومک‌هایتان را کمرنگ می‌کنید و پوست صورتتان را روشن‌تر و شفاف‌تر

 

هر روز به‌خصوص در روزهای گرم که امکان تشدید کک‌ومک وجود دارد، گوجه‌فرنگی بخورید. ترکیب‌های موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند از بروز یا تشدید کک‌ومک، پیشگیری کند

 

روزی ۲ تا ۳ مرتبه، صورتتان را با آب انبه ماساژ دهید و سپس آن را آب خنک بشویید

هر شب، پیش از خواب، صورتتان را باآب هویج ماساژ دهید و بگذارید آب هویج تا صبح روی پوستتان باقی بماند. بلافاصله بعد از بیدار شدن هم پوستتان را با آب ولرم بشویید تا تاثیر آب هویج را روی کک‌ومک‌هایتان ببینید

 

اگر روزی یک مرتبه صورت خود را با آب و سرکه بشویید، می‌توانید به کمرنگ شدن لکه‌های کک‌‌ومک‌تان به مرور زمان، امیدوار باشید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *