- سلامتی

عوامل اصلی اضطراب و درمان اضطراب

عوامل اصلی اضطراب :

 

همیشه ما  سعی داریم برای خود تدبیر کنیم یعنی خواسته هایی پیشاپیش برای خود در نظر می گیریم و بعد می کوشیم به آن خواسته ها دست یابیم و این فکر که خواسته های ما کی و چگونه محقق میشود و آیا اینکار را بکنیم بهتر است یا آن کار را لحظه ای ما را آرام نمیگذارد. درست است که انسان آزاد و مختار است و باید در زندگانی کار و فعالیت داشته باشد اما نباید نتیجه را از پیش تعیین کرد. باید  بیاد بیاوریم که همه چیز دست ما نیست و ما باید به نیروی لایزال و قادر مطلق توکل کنیم و نباید از قبل برای خدا تعیین تکلیف کنیم و چیزی را که خودمان مفید تشخیص داده ایم با اصرار از خدا بخواهیم.

اگر  این حقیقت  را تائید می کنیم که در جهان چیزی یا تغییر و تحولی  بدون خواست خدا اتفاق نمیافتد و این راهم قبول داشته باشیم که هرچه از طرف خدا میرسد ( هر اتفاق یا تحول و…..) خیر است و به مصلحت ماست زیرا خداوند خیر محض است و از ناحیه او شر نمی رسد دیگر تشویش و نگرانی بابت اینکه  چی میشه ،  چطور میشه، و    افکار مزاحم و تکراری و وسواسی  نخواهیم داشت.  یعنی یکشبه راه صدساله را رفته ایم و آنچه عارفان بزرگ پس از یک عمر بدست آوردند

 

عوامل تشدید کننده  اضطراب  :

  1. بیکار ماندن در طول روز
  2. . پنهانکاری – یا کاری که نمیخواهیم دیگری آگاه شود
  3. . هر واقعه پراسترس و ناگهانی(طلاق، فوت یکی از نزدیکان، ورشکستگی، زلزله،جنگ)..و اتفاقات خوش ولی استرس زا (انتقال به شهر یا خانه جدید،ازدواج،زایمان،بازنشستگی )
  4. ۴ . ریسک درمعاملات، چک،  خریدقسطی،  وام دادن  و  وام گرفتن  ،ضامن شدن،  قمارسنگین،  بعهده گرفتن مسوولیت اضافی   و دادن وعده وقول نامتعارف
  5. حضور در مکانهای مشکوک،
  6. د ست زدن بکاری که در آن تجربه و آگاهی ندارید، انجام کارهای حساب نشده و رفتارهای تکانه ای
  7. قبول فوری پیشنهادات غیرعادی و فریبنده
  8. مشاهده فیلمهای ترسناک یا خواندن این گونه کتابها

شیوه های مقابله با اضطراب       

تمرین آرمیدگی (رلاکسیشن)، مدیتیشن و یوگا                                              

گوش دادن به موسیقی ملایم   

 قدم زدن آرام و باطمانینه                                                                       

 دعا، ذکر گفتن و قرائت قرآن (الا بذکرا… تطمئن القلوب) 

پرهیزازمصرف مداوم کافئین و محرکها

 قربانی کردن وصدقه دادن- که درفرهنگ مابمفهوم دفع بلا است و با این باور جلوی نگرانیهای کاذب گرفته میشود

نفس عمیق کشیدن                                                                                

ورزش مرتب و مداوم / ماساژ کامل بدن 

خواب (شبانه) و استراحت کافی                                                                   

دوش آب سرد/ وان آب گرم در فصل  زمستان

 عوامل اصلی اضطراب و درمان اضطراب

توصیه های بسیار مهم  ( تکنیک ها) :

۱٫ایده ها، برنامه ها و نقشه ها وکارهای خود را در دفتری بطور دقیق بنویسید.   پس حال دیگرلازم نیست بآنها فکر کنید! و نگران فراموش کردن آنها نخواهید بود ( رفع اضطراب)  و بهمین ترتیب راه حلها، ابتکارات،  خاطرات بیاد آمده، و هرمطلب  مهمی که بذهنان خطورمی کند را هم ثبت کنید.      

  1. ۲. هر بار در آیینه نگاه کردید، با دست خودتان را نشان دهید و با لحن موکد و اطمینان بخش بگوئید : موفقترین و سعادتمندترین فرد جهان-
  2. این عبارت را هر نیمساعت یکبار با خود تکرار کنید :
  3. خیر و برکت از در و دیوار دارد برسر من میبارد از اسمان هم طلا می بارد و من دست به هرچه بزنم طلا میشود.
  4. ذکر کردن (هماهنگ با حرکات دم و بازدم) – بشرطیکه دو  ذکر جداگانه و البته کوتاه باشد و تکرار کردن آنها  بطور  متناوب (یک در میان)،       با اینکار   جریان زنجیره وار    افکار خودبخودی و پی درپی (تسلسل افکار) را که غالبا افکار منفی و مزاحم (وسواس گونه) و همراه با شک و تردید ، احساس گناه، پشیمانی، سوءظن، اضطراب   …. هستند ، بطور کامل قطع کنید.          شما همیشه باید بر فکرتان تسلط و کنترل داشته باشید ، نگذارید افکارشمارا کنترل کنند.  این احتمالا آسانترین و نتیجه بخش ترین شیوه مقابله با تداعی خودکار افکار است.
  5. یک راه ساده و کاربردی دیگر برای وقفه فکر ، برونگرایی است. یعنی توجه دقیق به پدیده ها و دقت درجزئیات و تغییرات محیط(مانند یک گارگاه یا بازرس واقعی) که بخصوص در فضای باز و بهنگام پیاده روی  یا  موقع تماشای تلویزیون میتوان انجام داد.
  6. روشهای دیگر متوقف کردن فکر : تمرین خطاطی و خوشنویسی، حل جدول، مطالعه، تماشای مسابقات، بازیهای کامپیوتری، آهسته غذاخوردن (توجه به لقمه ها)، کند کردن سرعت بیان کلمات  و  نیز آهسته و بدون شتاب خواندن نماز، و توجه و دقت در قدمهایی که برمیداریم .)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *